– Takk for meg
Fredag 31. juli har Axel Dannevig sin siste arbeidsdag hos Monsternett. To måneders sommerferiejobb er unnagjort, og han sier takk for seg til mange blide kunder.
Axel Dannevig har jobbet hos Monsternett i to måneders-periode denne sommeren, og det synes han har vært en hyggelig opplevelse.
– Jeg har vært på farta ute hos kunder for blant annet å plukke ned og bytte ut utstyr og jeg har truffet mange mennesker. Det har vært en veldig hyggelig opplevelse å komme i kontakt med så mange blide og fine folk, sier han.
I perioden han har hatt sommerjobb hos Monsternett har det vært vekslende vær, men når det har vært skikkelig bra vær har det vært deilig å jobbe ute, forteller han.
– Tidligere om årene har jeg hatt sommerferiejobber i butikk, men nå har jeg jobbet mye utendørs hos Monsternett, og det har vært veldig bra. Når man er så heldig at man får gjøre for eksempel oppdrag ute i sommerparadiset Hvaler i fint vær, så er det bare deilig.
Les også:
-
Kunne ikke fått noe bedre sted å være lærling
-
Treffer mange hyggelige kunder
Artikkelen fortsetter under bildet
– Oppgaver ute i skjærgårdsidyllen på Hvaler har vært hyggelige oppdrag, forteller Axel.
– Veldig fin tid hos Monsternett
Axel studerer fornybar energi ved Universitetet i Agder, Campus Grimstad og starter neste uke opp på det tredje studieåret.
– Min siste arbeidsdag er denne fredagen og neste uke er det å reise tilbake på skolen igjen, sier han.
Studiet i Grimstad utdanner kandidater til en bred bakgrunn innenfor fornybar energi, og gir kunnskaper i produksjon, overføring, omforming og effektiv bruk av energi.
Avhengig av fagkombinasjonen studentene velger, skal studiet kvalifisere for ingeniørarbeid med elektrisk energi og elkraftsystemer eller varme og varmesystemer.
Når studiene er ferdig er 22-åringen fra Halden utdannet ingeniør og han håper da og kunne få jobbe innen kraftindustrien.
– Jeg har fine minner her fra Monsternett, og kan se tilbake på hyggelige møter med kunder og trivlige kolleger. Jobben har vært veldig fin jeg har truffet mange folk. Takk for meg og fortsatt god sommer til alle, avslutter han.
Les også:
-
Monsternetts kundeservice: Hjelp til selvhjelp
-
Totalsummen avgjør om en bredbåndsleverandør er dyr eller billig
Artikkelen fortsetter under video om hjelp til selvhjelp hvis data ikke fungerer eller bredbåndet
blir borte.
"Fire på topp-listen" over henvendelser til Monsternetts kundeservice - her er noen tips til "hjelp til selvhjelp"
1. Noen har rengjort i huset kanskje og kommet bort i strømtilførselen til antenna
Det er fort gjort å komme bort i en ledning, som kanskje allerede sitter litt løst, når man for eksempel støvsuger. Da sklir stikkontakten eller datapluggen ut av antenne, ruter, PC eller annet utstyr og du tror at bredbåndssignalene har blitt borte. Sånn er det som regel aldri.
Ofte opplever Monsternett at antennen hos deg ikke er på nett, når du kontakter oss, og det enkleste du gjør er å kikke etter om kontaktene sitter i enhetene.
Andre ganger hender det at kontakten ikke er koblet inn i riktig port på strømtilførselen til antennen.
I strømtilførselen har du to porter. Den ene går til ruteren (merket LAN), og den andre går til antenna og står merket POE. Det som fort kan skje er at kunden veksler om på disse to, og da vil ikke antennen motta noe strøm.
2. Restart
I andre tilfeller kan det være at nettet ikke fungerer for deg, men Monsternett har allikevel kontakt med din antenne.
Det som kan hjelpe i en slik situasjon er å koble kontakten til strømtilførselen for antenna ut og deretter inn igjen.
Dermed restarter du enheten, og i de aller fleste tilfeller vil du oppleve at det fungerer like godt som før.
3. Koble til med forskjellige enheter
I noen tilfeller kan det være at kunden ikke har Internett, og du har forsøkt å få orden på dette med den samme PCen flere ganger.
Det som kan være lurt da er å prøve og koble til nettverket med en annen dataenhet. Da kan du enkelt sjekke om problemet ligger i ruteren eller om det er din egen PC det er en feil på.
I disse tilfellene kan kunden enten restarte PC eller slette nettverket og forsøke og koble seg på igjen. Som regel kan man også nullstille nettverksinnstillinger på PCen, men så langt er det sjelden man behøver å gå.
Dersom problemet viser seg å ligge i ruteren erstatter Monsternett den som hovedregel.
4. Kontakt med antennen, men ikke med Internett
Noen ganger hender det at Monsternett har kontakt med din antenne, men kunden har fortsatt ikke tilgang til Internett.
Det som kan være tilfelle er at kunden kan ha gjort som nevnt over i tilfelle nummer 1, altså kommet bort i en kontakt eller dataledning under rengjøring.
Kanskje har du koblet ut/ løsnet kontakten som står i den blå porten på ruteren.
I den blå porten er Internettkabelen fra antenna plugget inn slik at ruteren blir forsynt med Internett. Det kan være fort gjort at kunden plasserer denne kabelen feil slik at ruteren ikke mottar Internett, hvis den har falt ut og du skal sette den tilbake.
Man vil kunne oppdage dette fort, da det kun finnes en blå port og to eller flere gule porter i en ruter. I et slik tilfelle kan også problemet være at man kun trenger og restarte ruteren.
Fant du ikke svar på det du lurte på, kan du kontakte kundeservice her eller gå inn på våre "Spørsmål og svar"-sider.