For utleiere er bredbånd til leietakerne ofte en stadig tilbakevendende problemstilling.
Å få nettet til å virke like bra i alle leiligheter kan være en stor utfordring, og hvilken løsning som egner seg best vil variere. Aktuelle problemstillinger er for eksempel:
Det finnes mange gode løsninger for utleiere. Scroll videre nedover for å lese mer, eller ta kontakt med en gang:
Her er noen eksempler på ulike modeller for å gi nett til utleieleiligheter, med fordeler og ulemper
Modell 1 (ikke anbefalt): Felles nettlinje inn, med trådløs ruter eller “Wi-Fi extender” for dekning
Denne modellen er ikke anbefalt, men er kanskje en av de vanligste måtene å gjøre det på. Huseier står for en nettlinje inn, og deler den ut trådløst til leietakerne.
I prinsippet kan dette fungere, men det er noen fallgruver. Det første er at nettet ikke blir bedre enn det svakeste punktet. Å bruke en eller flere trådløse rutere koblet sammen, eller med trådløse rekkeviddeforlengere, gir nær sagt aldri gode resultater.
Det trådløse nettet er rett og slett for dårlig, slik at beboerne får for dårlige signaler.
Med en slik løsning må man også ha lastbalansering. Har man ikke lastbalansering, vil én beboer kunne bruke hele nettkapasiteten om de laster ned noe. Dette vil da føre til at resten opplever nettet som dårlig og ustabilt. Det er heller ikke mulig for beboerne å bruke kablet nett om de vil det.' %}
En annen ulempe er at “alle er på samme nett”. Det betyr at alle enhetene til beboer A er tilgjengelig for beboer B. Om man ikke er varsom, kan beboerne da få enkel tilgang til hverandres enheter, for eksempel overvåke hva naboleiligheten se på TV, eller endog spille av noe hos naboen. Det er også et utbredt problem med at koden til det trådløse nettet kommer på avveie til gjester og andre uvedkommende.
La oss fortsette å se på noen andre modeller:
Modell 2: Felles nettlinje inn, med lastbalansering og riktig dimensjonert trådløst nett
Dette kan teknisk sett fungere riktig så bra, men det er noen forutsetninger:
En slik løsning er godt egnet i bygg hvor trådløse løsninger er mest praktisk, for eksempel der det er vanskelig å kable, eller hvor man allerede har hatt en trådløs løsning som kan oppgraderes.
Som i modell 1, er det noen sikkerhetsutfordringer ved at alle i prinsippet er på samme nett. Så det er samme problemstillinger her, med at beboerne kan få tilgang til andres utstyr, og at Wi-Fi-koden har en tendens til å komme på avveie.
Modell 3 (anbefalt): Felles nettlinje inn, lastbalansering, kabling til hver leilighet, en trådløs ruter per leilighet
Dette er den modellen vi anbefaler så lenge det er teknisk og praktisk mulig å få kabel frem til hver leilighet.
Her får hver leilighet i praksis en egen nettlinje, og en egen trådløs ruter inne i leiligheten. Dermed har alle beboerne mulighet for både kablet og trådløs tilgang. Hva én beboer gjør på nettet påvirker ikke de andre, og ingen har tilgang til hverandres nett. Det er felles nettlinje, men lastbalanseringen fordeler ressursene forholdsmessig slik at hver beboer får nok kapasitet.
Denne løsningen er så nær optimal man kan komme, og gir også huseier en viss fleksibilitet. For eksempel kan huseier betale hele løsningen og inkludere det i husleien. Eller bestemme at hver leilighet har ansvar for å bestille eget abonnement hos leverandøren. Her er man da avhengig av at leverandøren er fleksibel og klarer å håndtere dette.
Fortsett å lese, eller kontakt oss nå:
Det er ganske vanlig at dette med bredbånd til leiligheter skaper en del hodebry. Mange huseiere syns det er vanskelig å finne en god løsning, og ender ofte opp med halvgode løsninger.
Om dette høres kjent ut, så er det ikke din feil. Å få bredbåndet til å virke i et helt utleiebygg kan være vanskelig, og “baller fort på seg” med problemstillinger du ikke hadde forutsetninger til å vite noe om.
Alt i alt koker det ned til hvordan du vil ha det.
Velger du Monsternett som leverandør til utleiebygget ditt, så skal du vite at:
Ta kontakt, så finner vi en god løsning.
Du kan ta kontakt på den måten du foretrekker:
Forresten: Hos oss møter du ingen “pushy” og plagsomme selgere som bare er opptatt av provisjonen sin. Vi lever av fornøyde kunder, og den eneste måten å gjøre det på er å levere nett som virker - og fortsetter å virke.
Kan vi hjelpe deg, så foreslår vi en løsning. Kan vi ikke, så sender vi deg til noen andre som kan gi deg det du trenger.
Høres det bra ut?
I så fall kan du fylle ut dette skjemaet nå:
Ring oss på 69 70 18 00 eller kontakt oss via skjemaet under: