- Oppetid er viktig!
Hvert eneste sekund går det flere gigabit med trafikk i Monsternetts bredbåndsnett. Brukerne er opptatt av at nettet er åpent og velfungerende 24/7.
– Kundene syns selvfølgelig oppetid er veldig viktig, og derfor bruker vi mye tid og innsats på nettopp dette, forteller Monsternetts Espen Berg.
Monsternett utvider fortløpende kapasiteten, og har i dag tre uavhengige føringsveier til og fra Internett til og fra hovedsentralen sin i Halden.
– Hovedsentralen har også strømforsyning via to separate trafostasjoner, og i tillegg til dette er vi også utstyrt med UPSer (batteri-backup) og generator, som i hvert fall i teorien gjør oss helt uavhengige av strømnettet, forteller han.
Monsternett har også utstyrt de fleste av sine egne noder med en egenutviklet og ganske fiffig nødstrømsløsning, som kan forsyne en senderstasjon med strøm i inntil en uke dersom strømforsyningen skulle falle ut.
– Ved strømbrudd har vi ofte sett at mobil- og telenettet har falt ut, mens bredbåndsnettet vårt har vært oppe. Det er fordi mobil- og telenett normalt bare har en brøkdel av den nødstrømskapasiteten vi kalkulerer med, sier han.
– Vi har sett flere kunder som har byttet til oss fra større fiberleverandører utelukkende på grunn av rask respons, høy oppetid og at vi er lokale. Jobber du hjemmefra er det lenge å måtte være dagesvis uten nett, sier Espen Berg.
Lever av fornøyde kunder
For bare noen år siden tenkte man ofte i «megabit»*, men nå snakker man om «gigabit»* for å håndtere den datamengden kundemassen til Monsternett genererer rundt om i Østfold.
– Vi har også mye automatikk som overvåker vårt kundenett til en hver tid. Dette gir oss fortløpende varsler om kunder i et område skulle få problemer, eller om detl skulle oppstå dårlige signaler hos en kunde. I flere tilfeller har vi kontaktet kunder om feil før de har merket det selv, og det syns vi jo er litt artig, sier Espen. - Men samtidig er det veldig viktig også. Vi lever av fornøyde kunder, og da må vi anstrenge oss, forteller han.
I og med at Monsternett eier og drifter sin egen infrastruktur trenger selskapet ikke å forholde seg til tredjeparter.
– Vi har en liten organisasjon og dyktige medarbeidere som snakker sammen, noe som fører til at menneskelige feil nesten ikke forekommer. Det er klart at utstyr kan ryke i tordenvær eller lignende, men viktige komponenter er alltid lagerført og montørene er klare til å rykke ut når det trengs, sier Espen.
Han forteller at dersom du får et eller annet problem og kontakter Monsternett kommer du rett til en tekniker, som der og da har mulighet for å gjøre noe for deg.
– Jeg tror noe av grunnen til at det er så mange som er fornøyd, er at det er lett å treffe noen som kan hjelpe dem når de trenger det. Hos oss kommer du ikke til et svært kundesenter, men rett til noen som kan hjelpe deg.
Vil du vite mer om Monsternetts ulike abonnement; Bedrift, privat eller hytte – trykk HER
*Megabit - Megabit er en enhet for måling av informasjonsmengde (datamengde). En megabit er lik 1 000 000 (106) bit, eller 1000 kilobit. Megabit har ikke noe offisielt symbol, men vanlige forkortninger er Mbit eller Mb.
*Gigabit - Gigabit er en enhet for måling av informasjonsmengde (datamengde).1 gigabit er lik (avhengig av sammenhengen) 1000 eller 1024 megabit. Gigabit har ikke noe offisielt symbol, men de facto standard er Gb.