Med fokus på sikkerhet og oppetid
I senere tid har tusener av kabel-abonnenter hos store selskap opplevd nedetid og problemer med overføring av nett- og tv-signaler. Slikt har Monsternett gått langt i å sikre seg mot.
Monsternett har satt sikkerhet i høysetet og helgardert vitale deler av driftsutstyret.
– I lys av den senere tids omfattende feil hos tv- og bredbåndsleverandører på grunn av at en kabel var gravd over et annet sted i Østfold, finner jeg det riktig å understreke at hos Monsternett har vi flere utveier, hvis et slikt uhell skulle være ute, sier Vegard Svanberg i Monsternett.
For få dager siden oppstod et komplisert brudd på en fiberkabel ved Statens vegvesens stasjon på Hafslund, og hos et av selskapene som ble rammet måtte kundene vente flere dager før det var normalt igjen.
– En skal aldri si aldri, og de problemene enkelte av de store kabelselskapene har hatt i de siste dagene kan i teorien også ramme et lite selskap som oss. Men vi har lagt veldig mye i «å helgardere» oss mot feil og tabber, sier han.
Bestill stabilt, trådløst bredbånd fra Monsternett!
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Enhver får jo vurdere selv hvilke tilbud en benytter seg av og hva som er riktig for en selv, men i forbindelse med denne saken tenker jeg at det er endel spørsmål det er naturlig å stille leverandørene i tillegg til bare hastighet og pris. For eksempel forventet oppetid, hvordan feilsituasjoner håndteres og hvilke reservetiltak man har, sier Vegard Svanberg.
Backup og nødstrøm
Monsternett utvider fortløpende kapasiteten, og har per i dag tre uavhengige føringsveier til og fra Internett og hovedsentralen i Halden.
– Hovedsentralen har dessuten strømforsyning via to separate trafostasjoner. I tillegg er vi også utstyrt med UPSer (batteri-backup) og generator, som i hvert fall i teorien gjør oss helt uavhengige av strømnettet, forteller Vegard.
Monsternett har utstyrt de fleste av sine egne sendere ute i terrenget med en egenutviklet nødstrømsløsning, som kan forsyne en senderstasjon med strøm i inntil en uke, dersom strømforsyningen skulle falle ut.
– Ved strømbrudd har vi ofte sett at mobil- og telenettet har falt ut, mens bredbåndsnettet vårt har vært oppe. Det er fordi mobil- og telenett normalt bare har en brøkdel av den nødstrømskapasiteten vi kalkulerer med, sier han.
Monsternett får gode tilbakemeldinger på fleksibel og rask behandling, når kundene har spørsmål.
Stor fleksibilitet og raske løsninger
– Vi har en liten organisasjon og dyktige medarbeidere som snakker sammen, noe som fører til at menneskelige feil nesten ikke forekommer. Det er klart at utstyr kan gå i stykker i tordenvær eller lignende, men viktige komponenter er alltid lagerført hos oss og montørene er klare til å rykke ut når det trengs, sier Vegard Svanberg.
De som får et eller annet problem og kontakter Monsternett kommer direkte til en tekniker, som der og da har mulighet for å gjøre noe for deg.
– Jeg tror de som har vært i kontakt med oss opplever faglig kompetente rådgivere, og at «åpningstiden» i vårt servicesenter er temmelig fleksibelt.
- Det er også noe av grunnen til at det er så mange som er fornøyd, fordi det er lett å komme i kontakt med oss og å få hjelp når de trenger det, sier Vegard.
Han mener kundene bør være interessert i «lokal tilstedeværelse» og hvor raskt man fra bredbåndsleverandørens side kan respondere på kundehenvendelser.
– I et samfunn hvor bruk og avhengighet av nettbaserte løsninger stadig øker, er dette spørsmål alle leverandører bør ha gode svar på, sier han.
Bestill internett til hytta eller internett til hjemmet !