Tips fra Monsternett: Når apper forstyrrer wifi-nettet
Når midlertidige eller fullstendige utfall av wifi-forbindelsene inntreffer kan det skyldes apper til Google Home og Chromecast.
Mange har Chromecast som et rimelig og godt alternativ til Apple TV.
Med Chromecast får du mye funksjonalitet for pengene, og mange velger å strømme trådløst nett-TV, Spotify, HBO og Netflix fra for eksempel en telefon eller pad til sitt TV, og i de fleste tilfeller fungerer det hele fint.
Det er mye programvare for smartmobiler, nettbrett og pc-er, som kan overføre innhold til Cast-enhetene, men appene til mobiltelefoner med Android kan ligge bak midlertidige eller fullstendige utfall av wifi-forbindelsene i ditt hjem.
Påsken nærmer seg – bestill trådløst bredbånd til hytta nå!
Google fikk overveldende respons da de i 2013 lanserte den svært spennende medieløsningen Chromecast. Den lille og rimelige pluggen lar deg strømme innhold rett til TV-en.
Forstyrrer wifi
Nettstedet TP-Link skriver at utfall av wifi-forbindelsene er relatert til nyere Android-utgivelser og Google-apper.
Ifølge TP-Link sender Cast-funksjonen ut MDNS-pakker ( Multicast Domain Name System ) for å holde forbindelsen med mottakerenheter som Chromecast og Google Home i live.
Enkelte ganger sendes det så store mengder av disse pakkene, og med en veldig høy hastighet på kort tid, at ruternes hovedfunksjoner blir skrudd av, inkludert det trådløse nettet.
– Det å skru av gjestemodus på Chromecast kan vel være et greit sted å starte dersom man opplever disse problemene.
Det å oppdatere programvaren på ruteren er også en god idé.
– Men dersom man har en ruter levert fra Monsternett er ikke dette nødvendig, da vi sender ut oppdatering til våre rutere fortløpende og når det trengs, sier driftstekniker Tore Skevik hos Monsternett.
Han forteller at Monsternett ikke har hatt noen konkrete tilfeller foreløpig med akkurat problemstillingen at wifi-forbindelsen har midlertidige eller fullstendige utfall.
Googles telefonsupport helt frem til januar i år har vært ukjent med ruterproblemet som oppstår med Cast-funksjonaliteten i Android-programvare helt inntil nylig (se skjermdump av Google telefonsupport).
Kjapt på ballen, når henvendelser kommer
Det er mange måter å få kundeservice hos Monsternett på, og det enkleste er ofte å sende en mail, men også via telefon og Facebook er Monsternett lett tilgjengelige.
– Først identifiserer vi nøyaktig hva problemet er, deretter ser vi på forskjellige løsninger vi kan prøve. Dette kan blant annet være små justeringer på innstillingene i antenna eller kundebesøk med tips og triks, til rett og slett å gi informasjon. Informasjon er noe av det viktigste vi kan gi i slike tilfeller.
Digi.no skriver at Googles telefonsupport helt frem til januar i år har vært ukjent med problemet som oppstår, og at de nå har begynt å se på dette.
– Chromecast-problemet er jo ikke noe vi får rettet før Google får laget en fiks, ergo opplyser vi kunder som ikke har fått det med seg og gjør de oppmerksomme på saken, sier Tore og han legger til:
– Kunder er alltid velkomne til å ta kontakt med oss, uansett problemstilling. Vi sitter klare til å svare på alle mulige spørsmål, og ingen spørsmål er for dumme. Selv om vi noen ganger kanskje blir litt "stuck" i en sak, gjør vi alltid vårt beste for å finne løsninger.
Send oss en epost og spør om montering av bredbånd .