Monsternett følger opp skjerpede smittevernregler
Hele Viken gikk fra natt til tirsdag over på regjeringens strengeste tiltaksnivå, og Monsternett viderefører sin praksis med stengte kontorer, men montørene våre er fortsatt i felt.
Regjeringens strengeste tiltaksnivå ble innført i hele Viken fylke og i Gran kommune i Innlandet fra midnatt 16. mars i år.
– Det er sterkt økende smitte i Viken. Kommunenes arbeid med testing og smittesporing er under stort press, sa helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) i en pressemelding.
Tiltaksnivå A er definert som et «særlig høyt tiltaksnivå». Det betyr blant annet påbud med hjemmekontor for dem som kan, stengte butikker og gult nivå på barnehager og skoler.
– Kontoret vårt i Violgaten i Halden er stengt for besøk uten avtale. Som følge av varselet fra norske myndigheter torsdag 12. mars i fjor knyttet til spredningen av Coronaviruset i Norge valgte Monsternett fra samme dato ifjor å innføre restriksjoner på besøk til våre kontorer, samt endringer i vår kontakt med kundene, forteller Monsternetts Vegard Svanberg.
Kunder som har behov for å hente eller levere utstyr blir det avtalt spesielle ordninger med i hvert enkelt tilfelle.
De som trenger å komme i kontakt bes om å sende melding til kundeservice , sende epost på info@monsternett.no eller ringe oss på tlf. 69701800 .
Les mer om endringene for Viken fra 16. mars 2021: HER
Kontorene i Violgata i Halden er stengt for besøk av kunder uten avtale.
Munnbind og hjemmekontor
– De som kan ha hjemmekontor av våre ansatte, har det fra og med i fjor. Det er alltid hyggelig å møte kunder og kolleger, og det å jobbe hver for seg fra hjemmekontor er et minus i så måte.
– Men vi er innstilt på å gjøre vårt, for å bidra til å følge reglene og å bidra til smittereduksjon, og hjemmekontor fortsetter for de fleste av oss hos Monsternett, sier Vegard.
Monsternetts montører kan naturlig nok ikke ha hjemmekontor, og de er på jobb.
– Forholdsregler tas ved montering, altså munnbind, håndvask og behørig avstand mellom personer. Så ting går forholdsvis normalt.
– Vi har mange montasjeoppdrag hver uke, og vi har fra 12. mars i fjor vært svært varsomme. Det betyr at vi vil gjøre konkrete vurderinger for hvert enkelt oppdrag.
– Du vil bli spurt om du for tiden er syk og/ eller om du nylig har vært på ferie i utlandet. Svarene vil være avgjørende for hva slags kontakt og framgangsmåte vi velger, forteller Vegard, som lover at alt skal gjøres for at kundene skal få smidig behandling.
Allerede i mars i 2020 innførte Monsternett ordninger for å separere ansatte fysisk for å redusere smitterisiko.
– Det betyr at det kan bli tilfeller av kanselleringer eller utsettelser av oppdrag og bestillinger og lignende, sier Vegard og legger til:
– Utover dette ser vi an situasjonen dag for dag og setter inn flere tiltak etter behov og myndighetens anbefalinger.
Tiltakene nevnt ovenfor er ikke tidsbegrenset, og gjelder inntil situasjonen endrer seg.
Samarbeider om bredbånds- og datatjenester
GP-Gruppen, Datatjenesten og Monsternett innledet i mars i fjor et nært samarbeid for å sikre sine kunder under coronavirus-utbruddet.
Stadig flere smittes av Corona-viruset i Norge, og mange sitter nå i karantene. Også hjemmekontorløsninger blir tatt i bruk av flere og flere etter anbefalinger fra myndighetene.
I varselet fra myndighetene om skjerpede smittevernregler (
tiltaksnivå A, gjeldende fra 16. mars 2021
) heter det blant annet:
«
Påbud om hjemmekontor for alle som kan. Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig. Arbeidsgivere skal kunne dokumentere at beskjed om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten er gitt ansatte.
Reise til arbeid må anses som strengt nødvendig. Likevel vil krav om hjemmekontor gjelde for de som har mulighet for dette.
»
– Det ble i fjor synliggjort hvor viktig det er at dataløsningene fungerer og at mobil- og bredbåndsnettet er oppe og går. Uten det ville situasjonen ha vært langt alvorligere, sier Vegard.
De tre Halden-baserte selskapene GP-Gruppen, Datatjenesten og Monsternett ga i en pressemelding tirsdag 17. mars 2020 beskjed om, at de ville innlede et tettere samarbeid for å sikre kundenes tjenester.
– Avtalen fortsatte utover i fjor og er videreført i år. Det er selvsagt ytterst viktig at disse tekniske løsningene fortsetter å fungere framover. Selv om alt fungerer hos oss i dag, er våre selskap også selv i en sårbar situasjon, sier Vegard og han legger til:
– Samarbeidsavtalen, som er inngått mellom Datatjenesten, Monsternett og GPGruppen, er for best mulig å sikre kundene. Vi tar samfunnsansvar, og vi opplever at det vi gjør nå, er det eneste riktige.
– I korthet sier avtalen at de tre selskapene vil stille ressurspersoner, utstyr og materiell tilgjengelig for hverandre dersom en av partene skulle få et behov og den/ de andre har tilgjengelig ressurser.
– Ifjor åpnet Monsternett hytteabonnementet allerede den 12. mars.
Da kunne folk ta i bruk abonnementet, som de gjør det på sommeren helt
uten datakvoter og uten å behøve noen form for innlogging. I år åpnet vi
for hyttene den 19. februar, sier Vegard Svanberg.
Hyttenettet åpnet fra 19. februar
Vanligvis åpner Monsternett hyttebredbåndet 1. april eller til påske, avhengig av hva som kommer først.
Men i år ble det også annerledes, på grunn av Coronavirus-utbruddet, og hytteabonnementene åpnet den 19. februar.
– Vi åpner hyttebredbåndet tidligere i år, som i fjor, fordi vi ser at flere og flere nå jobber hjemmefra for å begrense smitten av viruset. Monsternett regner med at mange vil søke til hyttene for å jobbe og oppholde seg der i perioden vi nå står overfor.
– For å gjøre det enklest mulig for folk å forholde seg til dette fremskynder vi åpningen av nettet i år, sier Vegard.
Da betyr det at de mange tusen hyttekundene Monsternett har i Østfold fra og med 19. februar i år har fått åpnet hyttebredbåndet sitt på vanlig måte , og kan starte bruken uten å logge seg inn via SMS og Min Side, slik man ellers gjør i vintersesongen.