Mange vil miste Internett
Telenors varslede endringer i år vil føre til at mange norske husstander mister sin Internettforbindelse.
Telenor vil ikke lenger vedlikeholde kabler som gir Internett til tusenvis av nordmenn i utkantstrøk, varslet selskapet i et brev til sine kunder tidligere i år.
Telenor melder at eventuelle feil i kobbernettet ikke vil bli rettet etter 1. mai i år. Brevet kommer etter at Telenor i fjor annonserte at selskapet starter utfasingen av kobbernettet, som brukes til fasttelefoni og bredbånd.
Fra nå av skal alt gå i fiber og annen infrastruktur.
Massiv kritikk
Rundt 15.000 nordmenn skal flyttes fra kobberlinjer til Telenors infrastruktur for mobil- eller fibernett.
Endringene Telenor har varslet møter sterk motbør mange steder i landet, og fra brukerne og fra politisk hold kommer massiv kritikk.
Når Telenor starter overgangen fra kobber til fiber og mobil skal gamle linjer erstattes, og fram til dette er ferdig innen 2023 vil man ikke vedlikeholde flere av de gamle linjene. Dersom noe går galt kan mange miste Internett.
Bestill bredbånd fra Monsternett
Artikkelen fortsetter under bildet
Telefonledninger i stolper og i bakken skal nå fases ut, og flere av Telenors kunder på fasttelefoni og bredbånd
skal etterhvert over på mer moderne og driftssikre teknologier.
– Enda en god grunn til å benytte Monsternett
– Som Monsternett har pekt på i årevis går teknologiutviklingen fort. Fra vår side har vi gjort oppmerksom på at mange av de mer enn 100 år gamle ledningene i Telenors kobbernett for fasttelefoni er lite anvendelige for bredbånd.
– Nå bekrefter Telenor at de vil satse på fremtidssikre alternativer over mobilnettet eller fiberbasert bredbånd, og det høres lovende ut for brukerne. Spørsmålet blir jo hvor mange som endelig kommer til å nyte godt av disse endringene, hvor frivillig flyttingen blir og hvor i landet det skjer endringer, sier Monsternetts Vegard Svanberg.
Han registrerer at motstanden er stor fra ulikt hold i landet, for eksempel der man har en «digital skygge», og der 4G ikke er noe fullgodt alternativ til fastlinjer via kobber eller fiber.
– Internettilgang er like viktig som vann og elektrisitet for husstandene. Jeg har forståelse for at folk reagerer når de mister bredbåndet, og godt er det jo at en del av Telenors brukere heldigvis har nettilgang via mobilnettet, sier Vegard.
Bestill trådløst bredbånd fra Monsternett
Artikkelen fortsetter under video, som viser hvordan bredbåndet "sliter" i telefonledningene.
Fri databruk og IP-telefoni
Nærmere tre av fire kunder i Telenor har takket nei til fasttelefon over kobbernettet de siste 15 årene, mens mobiltelefoni og fiber er de mest etterspurte teknologiene, het det i pressemeldingen fra Telenor i juni i fjor.
– Jeg oppfatter det slik at mange sliter med dårlig mobildekning i enkelte områder og vil beholde fasttelefon av den grunn. Om kobberledningene forsvinner før man har et annet alternativ mister brukerne både fasttelefon og bredbånd via fasttelefonen. I slike tilfeller må disse ha mobilt bredbånd og mobiltelefon, sier Vegard Svanberg hos Monsternett.
Telenor sa i fjor at man beholder infrastrukturen via kobberledninger dersom det ikke finnes alternative teknologier i et område, eller der det er mest hensiktsmessig å opprettholde tilbudet over kobbernettet.
– Det vil med andre ord si, at de som kun har kobberledningene fra Telenor i bakken eller hengende i en stolpe for bruk til bredbånd, vil måtte fortsette med dårlig bredbånd. Disse ledningene er ikke beregnet for bruk av stor datatrafikk, sier Vegard.
For Monsternetts trådløse bredbånd, som verken er avhengig av kabel eller telesentraler med god kapasitet, er det kun «fri sikt» fra sender til ditt hus eller hytte som gjelder.
– For de som ønsker å opprettholde bruk av fasttelefon finnes det gode tilbud om IP-telefoni tilgjengelig. Du kontakter hvem som helst som leverer IP-telefoni, får et IP-telefonadapter tilsendt i posten som du kobler til telefonapparatet. Da blir det akkurat som fasttelefoni, bare at det går over bredbåndet. Vi har flere kunder, som har denne løsningen og det fungerer godt, sier Vegard.
SÅ ENKELT ER DET: Kontakt Monsternett på telefon 69701800 , via Facebook eller på vår kontaktside .
SÅ ENKELT ER DET:
Kontakt Monsternett på
telefon 69701800
, via
Facebook
eller på vår
kontaktside
.