Monsternetts kundeservice: Hjelp til selvhjelp
Monsternett Kundeservice er kjent for fleksible åpningstider og rask håndtering. Hvilke fem temaer er det folk spør mest om tror du?
Fra tid til annen hender det at "bredbåndet faller ut" hjemme hos deg, og mange tenker "nå må jeg ringe Monsternetts kundeservice".
– Men svaret ligger oftest rett foran deg i huset ditt, og det kan være noe så enkelt som en løs stikkontakt eller en løs dataplugg som har sklidd ut av PC-en. Ta en kikk på de fem emnene nedenfor, som er det folk oftest spør om, sier Vegard Svanberg hos Monsternett.
Les også:
Totalsummen avgjør om en bredbåndsleverandør er dyr eller billig
Bestill
trådløst bredbånd
fra Monsternett!
Teksten fortsetter under video
"Fem på topp-listen" over henvendelser til Monsternetts kundeservice - her er noen tips til "hjelp til selvhjelp"
1. Noen har rengjort i huset kanskje og kommet bort i strømtilførselen til antenna
Det er fort gjort å komme bort i en ledning, som kanskje allerede sitter litt løst, når man for eksempel støvsuger. Da sklir stikkontakten eller datapluggen ut av antenne, ruter, PC eller annet utstyr og du tror at bredbåndssignalene har blitt borte. Sånn er det som regel aldri.
Ofte opplever Monsternett at antennen hos deg ikke er på nett, når du kontakter oss, og det enkleste du gjør er å kikke etter om kontaktene sitter i enhetene.
Andre ganger hender det at kontakten ikke er koblet inn i riktig port på strømtilførselen til antennen.
I strømtilførselen har du to porter. Den ene går til ruteren (merket LAN), og den andre går til antenna og står merket POE. Det som fort kan skje er at kunden veksler om på disse to, og da vil ikke antennen motta noe strøm.
2. Restart
I andre tilfeller kan det være at nettet ikke fungerer for deg, men Monsternett har allikevel kontakt med din antenne.
Det som kan hjelpe i en slik situasjon er å koble kontakten til strømtilførselen for antenna ut og deretter inn igjen.
Dermed restarter du enheten, og i de aller fleste tilfeller vil du oppleve at det fungerer like godt som før.
Prøv å koble til med flere dataenheter enn den ene. Da finner du fort ut om det er i ruter eller PC det er en feil, som fører til at du ikke får koblet deg til Internett.
3. Koble til med forskjellige enheter
I noen tilfeller kan det være at kunden ikke har Internett, og du har forsøkt å få orden på dette med den samme PCen flere ganger.
Det som kan være lurt da er å prøve og koble til nettverket med en annen dataenhet. Da kan du enkelt sjekke om problemet ligger i ruteren eller om det er din egen PC det er en feil på.
I disse tilfellene kan kunden enten restarte PC eller slette nettverket og forsøke og koble seg på igjen. Som regel kan man også nullstille nettverksinnstillinger på PCen, men så langt er det sjelden man behøver å gå.
Dersom problemet viser seg å ligge i ruteren erstatter Monsternett den som hovedregel.
4. Kontakt med antennen, men ikke med Internett
Noen ganger hender det at Monsternett har kontakt med din antenne, men kunden har fortsatt ikke tilgang til Internett.
Det som kan være tilfelle er at kunden kan ha gjort som nevnt over i tilfelle nummer 1, altså kommet bort i en kontakt eller dataledning under rengjøring.
Kanskje har du koblet ut/ løsnet kontakten som står i den blå porten på ruteren.
I den blå porten er Internettkabelen fra antenna plugget inn slik at ruteren blir forsynt med Internett. Det kan være fort gjort at kunden plasserer denne kabelen feil slik at ruteren ikke mottar Internett, hvis den har falt ut og du skal sette den tilbake.
Man vil kunne oppdage dette fort, da det kun finnes en blå port og to eller flere gule porter i en ruter. I et slik tilfelle kan også problemet være at man kun trenger og restarte ruteren.
5. Åpning av hytteabonnement utenfor sesong
Et problem som en gang i mellom oppstår kommer i forbindelse med at de med hytteabonnement må åpne abonnnementene manuelt og ikke får det til selv.
Dette kan forekomme når kunden rett og slett ikke er koblet på ruteren idet de prøver å nå nettsiden
hytte.monsternett.no
.
Dersom du ikke er tilkoblet ruteren og antenna di får du ikke koden som er tilegnet ditt nettverk, og du får dermed ikke åpnet hytteabonnementet.
Det mest vanlige er at en smarttelefon automatisk ikke kobler seg til nettverket da det ikke finnes nettverkstilgang, og du må da aller først aktivere nettverket i hytta di rett og slett ved å koble til strømmen på antenna og ruter.
For å komme videre må du manuelt koble deg på nettet og gå til nettsiden hytte.monsternett.no , der du vil få opp et vindu med et par forskjellige koder som indikerer antall dager du vil ha bredbåndet aktivert mens du er på hytta, samt sende kode til telefonnummeret som er oppgitt på nettsiden.
Du kan også lese mer om tilkobling av hytteabonnement her: Så enkelt er det å åpne hytteklipp med SMS