Så hvordan skiller du falske og ekte spørreundersøkelser?
– Av og til får vi spørsmål om vi står bak forskjellige spørreundersøkelser. Det gjør vi innimellom, men slett ikke alltid. Så hvordan skiller du falske og ekte spørreundersøkelser?, sier Monsternetts Vegard Svanberg.
– I denne artikkelen finner du et eksempel på hvordan en falsk undersøkelse kan se ut, sier Monsternetts Vegard Svanberg.
Så hvordan skiller du falske og ekte spørreundersøkelser?
– Det er faktisk ikke så lett. For lurendreierne blir stadig smartere, og det kan være vanskelig å vite hva som er hva, sier Vegard.
Se tipsene nedenfor for hva du skal se etter, når du tilbys å delta i spørreundersøkelser.
Monsternett har figurert i en falsk spørreundersøkelse nylig (bildet).
Vegards tips på tegn du kan se etter:
a) Hvis vi sender ut spørreundersøkelser, skjer det stort sett via epost (eller på bloggen - så fortsett å lese, så får du et eksempel på en ekte undersøkelse). Hvis det dukker opp en spørreundersøkelse fra oss på en tilfeldig side mens du er på nettet, er denne sannsynligvis falsk.
b) Hvis det loves en belønning, men det ikke står hva det er, er sannsynligvis spørreundersøkelsen falsk . Vi vil aldri love belønninger uten å si klart og tydelig hva det er.
c) Vi vil aldri be deg oppgi personlig informasjon som fødsels- og personnummer, kortnummer og så videre.
d) Vi vil aldri bruke formuleringer som at "datamaskinen din med IP-adressen x.x.x.x har blitt trukket ut til en tilfeldig spørreundersøkelse".
Les gjerne bloggposten om spørreundersøkelser og del med venner for å advare.
Bli med på Monsternetts ekte spørreundersøkelse
– Mange sier de syns det er hyggelig og morsomt å lese om andre mennesker og hvordan de har det i hverdagen. Derfor inviterer vi deg også til å svare på noen få spørsmål i et spørreskjema (se nedenfor), som i motsetning til saken du fikk eksempel på over, er helt ekte!, sier Vegard.
Blir du valgt ut til et intervju etter å ha sendt inn spørreskjemaet, vil vi ta kontakt for en prat med deg.
Intervjuet legges ut på bloggen og på sosiale medier (og av og til også i andre sammenhenger, for eksempel i forbindelse med markedsføring).
Blant de som intervjues og publiseres, vil det trekkes ut én per måned, som får en oppmerksomhet.
– Denne måneden er dette et gavekort fra Clas Ohlson på 500 kroner, sier Vegard Svanberg.
Så hvis du kunne tenke deg å bli intervjuet av oss, kan du klikke her for å få opp spørreskjemaet .
Les også:
Monsternett-bloggen oppdateres hyppig med diverse artikler. Nå er det for eksempel påske snart, og denne artikkelen om påske-bredbånd på hytta kan kanskje være av interesse for deg eller noen du kjenner?
Del gjerne.