Viktig med gode backup-løsninger
Når en fiberkabel graves over oppstår stor frustrasjon både hos private data- og TV-brukere, og bruddet oppleves som forstyrrende for kommersielle aktører. Gode backup-løsninger er viktige.
Fra tid til annen hender det at en fiberkabel, som frakter enorme mengder data- og TV-signaler, graves over og «alt går i svart». Deler av Halden opplevde slikt nylig med et av de store fiber-selskapene her til lands, og flere tusen abonnenter ble sittende uten verken data eller TV i flere dager, inntil skaden var reparert.
For å unngå slike brudd i signalene forårsaket av at strøm- eller fiberkabler kappes over har Monsternett gått langt i å helgardere seg.
– Først og fremst er det viktig å si, at en ulykke kan ramme alle og det har også skjedd oss i Monsternett. Men vi har virkelig satset hardt her på huset for å sikre oss mot slikt som nylig skjedde her i Halden, da det var omfattende feil hos en TV- og bredbåndsleverandører på grunn av at en kabel var gravd over, sier Vegard Svanberg i Monsternett.
– For å gardere oss mot brudd i dataleveransene utvider vi fortløpende kapasiteten, og vi har per i dag tre uavhengige føringsveier til og fra Internett og hovedsentralen i Halden.
– Hovedsentralen har dessuten strømforsyning via to separate trafostasjoner. I tillegg er vi også utstyrt med UPSer (batteri-backup) og generator, som i hvert fall i teorien gjør oss helt uavhengige av strømnettet, forteller Vegard.
Når det gjelder fiberkablene, som nylig ble kappet over i Halden, ble også Monsternett rammet:
– Det rammet to steder. Første sted var på nett igjen etter ca. 50 minutter, i og med at vi brukte en del tid på å finne ut hva som var galt og koble om til reserveløsning.
Det andre stedet ble ikke koblet på reserveløsning før morgenen etter, da den beskjeden som ble gitt til Monsternett var at feilen ville bli rettet snarlig, noe den ikke ble.
Bestill stabilt, trådløst bredbånd fra Monsternett!
Artikkelen fortsetter under bildet.
Teknologien Monsternett bruker er basert på radiofrekvenser som krever fri sikt mellom senderen vår og mottakeren hos deg. Nettet fra Monsternett er både raskt og stabilt og påvirkes ikke av vær, vind eller gravearbeider.
Mindre sjanse for fysiske brudd
Monsternett, som har flere tusen kunder innen bedrifts-, privat- og hyttemarkedet i Halden, Sarpsborg, Fredrikstad og Hvaler, leverer både fiber og trådløst bredbånd.
De aller fleste kundene velger trådløst bredbånd, fordi Monsternett har bygget ut god kapasitet i områder som ellers kun har 4G-løsninger fra mobiltelefonnettet og/ eller «gammeldagse kabler» fra en teleleverandør, mest beregnet for samtaler og ikke datatrafikk.
– Datatrafikken i vårt bredbånd foregår hovedsakelig trådløst. Det er med andre ord radiobaserte signaler, som sendes fra en av våre mange sendere her i Østfold til en liten antenne på hus- eller hytteveggen din.
– Det graves ikke ned kabler mellom deg og oss, og sjansen for at det skjer et brudd er derfor langt mindre enn når milevis med fiberkabler strekkes, sier han.
Les mer om om Monsternetts produkter for bedrifts -, privat - og hyttemarkedet
Se video: Monsternetts sendere ute i terrenget er satt opp med nødstrøm, og drives av batterier, solceller og vindpropeller. Hvis elektrisiteten forsvinner, drives senderne videre av nødstrømanleggene.
Artikkelen fortsetter under videoen.
Nødstrøm på senderne
Monsternett har utstyrt de fleste av sine egne sendere ute i terrenget med en egenutviklet nødstrømsløsning, som kan forsyne en senderstasjon med strøm i inntil en uke, dersom strømforsyningen skulle falle ut.
Ved enkelte sendere er det både batterier, solcellepaneler og vindpropeller.
– Ved strømbrudd har vi ofte sett at mobil- og telenettet har falt ut, mens bredbåndsnettet vårt har vært oppe. Det er fordi mobil- og telenett normalt bare har en brøkdel av den nødstrømskapasiteten vi kalkulerer med, sier han.
Les også:
Totalsummen avgjør om en bredbåndsleverandør er dyr eller billig
Bestill
trådløst bredbånd
fra Monsternett!
Kort vei til kundeservice
– Vi har en liten organisasjon og dyktige medarbeidere som snakker sammen, noe som fører til at menneskelige feil nesten ikke forekommer.
– Det er klart at utstyr kan gå i stykker i tordenvær eller lignende, men viktige komponenter er alltid lagerført hos oss og montørene er klare til å rykke ut straks det trengs, sier Vegard Svanberg.
Det er godt kjent blant Monsternetts kunder, at forespørsler om tekniske utfordringer løses raskt ved henvendelse til kundeservice.
– De som får et eller annet problem og kontakter Monsternett kommer direkte til en tekniker, som der og da har mulighet for å gjøre noe for deg. Mange ser også muligheter for «å gre ut» en datafeil hjemme på egenhånd, når de bruker vår «Hjelp til selvhjelp»-løsning , sier han.
– Jeg tror de som har vært i kontakt med Monsternett opplever faglig kompetente rådgivere, og at «åpningstiden» i vårt servicesenter er temmelig fleksibel. Folk bruker gjerne vår Facebookside for å ta kontakt, og da løser mye seg fort.
– Rask og treffsikker kundeservice er også noe av grunnen til at det er så mange som er fornøyd, fordi det er lett å komme i kontakt med oss og å få hjelp når de trenger det, sier Vegard.
Se videoen "Hjelp til selvhjelp" og les nettsaken om hvordan du hjelper deg selv.
Monsternett har mange fornøyde kunder