Nye regler for telefonsalg
Stortinget har vedtatt endringer i Markedsføringsloven der frivillige organisasjoners virksomhet ivaretas.
I følge Norges Innsamlingsråd sier vedtaket at frivillige organisasjoner fortsatt telefonisk kan kontakte givere som er reservert mot henvendelser i Brønnøysund dersom de har et eksisterende giverforhold.
Innsamlingsrådet skriver videre at tolkning av eksisterende giverforhold må defineres noe videre enn for kunder hos næringsvirksomhet», og at «forbrukere som gir til frivillige organisasjoner ikke nødvendigvis gir regelmessig, men opplever seg like fullt som givere».
- De eneste som kan ringes blant de som har reservert seg, er givere som har ytret et ønske om å bil ringt eller som har aktivt giverforhold. Og det er god innsamlingsskikk å spørre i løpet av samtalen om den registrerte ønsker å bli oppringt igjen senere, sier generalsekretær Siri Nodland i Norges Innsamlingsråd.
Politikerne definerer også hva et aktivt giverforhold er. I Markedsføringslovens § 12 vil det nå lyde: «For frivillige organisasjoner skal et eksisterende giverforhold også anses å foreligge dersom giveren etter første bidrag har samtykket til eller bedt om å bli kontaktet ved en senere anledning, eller giveren innenfor en treårsperiode har ytet sporadiske bidrag.»
I den nye loven stilles det ikke krav om skriftlig aksept i forbindelse med innsamling via telefon, melder Innsamlingsrådet. Imidlertid er det kommet regler om forbud å ringe fra skjult telefonnummer samt at nummeret må være søkbart.
(Kilde: Norges Innsamlingsråd)